تماس با ما :33218919_034        email:info@farhangi.kermancity.ir

آموزش شهروندي

آموزش شهروندی

آموزش شهروندی بطور غیر رسمی در خانه یا محل کار یا کارگاه‌های آموزشی و یا بطور رسمی بصورت سرفصل درسی مجزا در مدارس و حتی مدارس ابتدایی و یا بصورت رشته تحصیلی دانشگاهی در واقع به شهروندان می‌آموزد که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت پذیر باشند. در واقع مبنای این آموزشها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست بلکه به آنان می‌آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت‌هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ نمایند.
تربیت شهروندی، یکی از فروع شهروندی است که باتوجه به تحولات سریع اجتماعی، فن‌آوری و سیاسی دوران معاصر، ازجمله دلمشغولی‌های برنامه‌ریزان و سیاستگذاران تعلیم و تربیت کشورهای جهان به شمار می‌آید. در کشورهای توسعه یافته مفاهیم شهروندی از دوران کودکی تا نوجوانی آموزش داده می‌شود و دولت نیز آموزش‌های لازم را در اختیار والدین و معلمان قرار می‌دهد.

 

اهداف این آموزش‌ها عموما موارد ذیل است:

* آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندی
* بحث و بررسی درباره سرفصلها و موضوعات مهم شهروندی
* فهم و شناخت جامعه و آشنایی با فعالیتهای اجتماعی
* مشارکت فعال در یک برنامه اجتماعی یا گروهی

 

شهروند
شهر و شهروند از مهم‌ترین مفاهیم اجتماعی سیاسی است که همواره در طول تاریخ راه پر فراز و فرودی پیموده و از طرف متفکران و صاحب نظران علاقمند به مسایل اجتماعی از ادوار باستان تا کنون مورد بحث و چالش قرار گرفته است. با گسترش شهرنشینی هر روز شاهد افرادی هستیم که به نوعی خود را از روستاها جدا کرده و به شهرها نزدیک می‌شوند.
در نگاه اول واژه شهرنشین برای عده زیادی از شهروندان بسیار زیبا و برای بعضی‌ها نوعی پرستیژ به شمار می‌آید. اما این که تا چه حد توانسته ایم شهروندان را با قوانین و حقوق متقابل افراد در قبال یکدیگر در یک زندگی شهری آشنا کنیم جای بسی سوال و تأمل دارد. شهرنشینی و مدنیت که نوع تکامل یافته زندگی اجتماعی است با محدودیت‌های اجتماعی زیادی مواجه است. نحوه و شکل زندگی در شهر امر طبیعی و ذاتی نیست و مساله تعلیمی و آموزشی است که دارای دو طرف است از یک سو مدیران و مسئولان شهری عهده دار تعلیم دائم زندگی شهری هستند و از سوی دیگر شهرنشینان مکلفند برای ادامه حیات مطلوب در شهر فرهنگ شهر نشینی را بیازموزند و فرزندان خود را با محدودیت‌های ناشی از فرهنگ آشنا سازند. رسانه‌ها از جمله تلویزیون، بروشور، کتاب، نشریات، نرم افزار، پایگاه اینترنتی، کتابچه های آموزشی و ... نقش مهمی را در بالا بردن فرهنگ شهروندی دارند. سازه شهروندی در بردارنده مجموعه حقوق و تکالیفی است که اعضای جامعه نسبت به یکدیگر، نهادها و جامعه دارند.
مقاله حاضر، به دنبال تعریف درستی از شهر و شهروند است و همچنین بیان حقوق و وظایف شهروندی که اهمیت و جایگاهشان در نظام اجتماعی از مسائل و دغدغه‌هایی است که محور بحث بسیاری از جامعه شناسان و تحلیل گران اجتماعی می‌باشد.

 

 

نکاتی خواندنی در مورد تفکیک زباله از مبدأ!



همه ما روزانه شنونده خبرهای نا امید کننده فراوانی در زمینه محیط زیست هستیم: بحران انرژی، بحران آب، آلودگی هوای کلانشهرها، افزایش نگران کننده تولید زباله و... به گفته نایب رئیس صنایع بازیافت ایران، روزانه 50 میلیون کیلو زباله خانگی توسط شهروندان ایرانی تولید می شود و تنها 5 درصد زباله های کشور بازیافت می شودو این یک فاجعه است. برای اینکه نخست فرهنگ و سپس صنعت بازیافت بتواند در کشور پیشرفت نماید ابتدا ما شهروندان باید نگاهی عمیق تر به تولید زباله در خانه های خود بیندازیم .
روزانه قریب به هفت هزار و 500 تن زباله در شهر تهران تولید می شود که از این میزان حدود 65 درصد زباله های تر است. در نتیجه 35 درصد زباله های تولیدی در روز زباله های خشک می باشند. حال سوال اینجاست که تاکنون  چه میزان به تفکیک زباله های تر از خشک در منزل، مدرسه، یا محل کار خود پرداخته اید. در اکثر خانه های ایرانی هنوز فقط یک سطل زباله نسبتا بزرگ (معمولا در آشپزخانه) قرار دارد و اعضای خانواده بدون توجه تمام زباله های تر و خشک را یکجا در آن سطل جمع آوری می نمایند!!

این در حالی است که مردم اکثر کشورهای جهان از چند سال پیش به اهمیت تفکیک زباله ها در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها پی برده و تا حد ممکن در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت می کنند.
خواندن این مطالب ممکن است در نگاه اول کمی نگران کننده باشد. ولی اگر از همین امروز تصمیم بگیریم که با روش تفکیک زباله ها آشنا شده و حداقل در منازل خود اجرا نماییم قدم بزرگی در حفاظت از جایی که همگی بر روی آن زندگی می کنیم خواهیم برداشت.
برای ایجاد تغییر باید از خودمان شروع کنیم
بسیاری از ما انسان ها برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت بهانه تراشی می کنیم. به طور مثال، می گوییم وقتی اکثر مردم در جامعه به حفظ محیط زیست اهمیتی نمی دهند من چرا باید خود را به زحمت بیندازم؟ یا، چون ما در یک کشور در حال توسعه زندگی می کنیم نمی توانیم مثل مردم کشورهای توسعه یافته عمل کنیم؟ یا، دولت و شهرداری که کم توجهی به این مسائل می کند، پس ما چرا وقتمان را صرف فکر کردن به حفاظت از محیط کنیم؟
شاید همه این صحبت ها منطقی به نظر بیایند ولی حقیقت این است که پیشرفت یک جامعه در وهله نخست به عملکرد شهروندان آن بستگی دارد. برای این که بتوانیم تغییری در دیگران ایجاد کنیم باید از خودمان شروع کنیم. شاید ذکر مطلبی که یک راهب گمنام در سال 1100 پس از میلاد نوشته شده خالی از لطف نباشد. او می گوید:
در کودکی می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر که شدم متوجه شدم که
تغییر دادن دنیا خیلی سخت است، بنابراین تلاش کردم تا مملکتم را تغییر دهم. وقتی
فهمیدم که قادر به این کار نیستم، به فکر تغییر ساکنان شهر خود افتادم. ولی به
عنوان یک فرد میانسال دریافتم که این تغییر نیز غیرممکن است. پس تلاش کردم که
حداقل خانواده خود را تغییر دهم. حال که پیر و فرسوده هستم متوجه شده ام تنها چیزی
که می توانم تغییر دهم خودم هستم و ناگهان فهمیدم اگر از همان ابتدا در خودم تغییر
ایجاد می کردم می توانستم روی خانواده ام تاثیر بگذارم. سپس من و خانواده ام می
توانستیم روی ساکنان شهرمان تاثیر بگذاریم و به همین ترتیب تغییر در مملکت و در
نهایت تغییر در دنیا انجام می گرفت.
پس برای شروع، این خبر خوب را به خاطر بسپارید که به گفته متخصصین تقریبا همه زباله ها قابل بازیافت هستند. برای اقدام در جهت بازیافت باید به این سه فاکتور کلیدی همیشه و همه جا توجه داشت:

مصرف کمتر
•       فقط چیزهایی را بخرید که واقعا احتیاج دارید؛
چیزهایی را بخرید که قابل استفاده مجدد باشند (مثال: باطری های قلمی قابل شارژ)
پاک کننده های چند منظوره را خریداری کنید؛
چیزهایی را بخرید که حداقل میزان (تعداد) بسته بندی را دارند؛
وسایلی را که دیگر استفاده نمی کنید فروخته و یا به افراد نیازمند اهدا کنید؛
برای استفاده کمتر از کاغذ تا حد امکان از چاپ ایمیل ها خودداری کنید؛
تا حد امکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید.اگر هم مجبور به استفاده از این گونه مواد هستید همه آن را به کار برید تا هنگام دور ریختن ظرف آنها ماده شیمیایی بجا نمانده باشد؛
•       قبل از دور انداختن هر چیزی به این فکر کنید که آیا می توان برای کار دیگری از آن استفاده کرد (مثال: قابل استفاده بودن روزنامه در بسته بندی ها یا پاک کردن شیشه)؛
استفاده مجدد
چیزهایی که قابلیت استفاده مجدد را دارند عبارتند از:
کیسه های پلاستیکی
شیشه های عسل یا مربا
روزنامه و کارتن ها (برای اسباب کشی)
لاستیک های خودرو
لباسهای کهنه
...
بازيافت
با تفکیک زباله های تر از خشک، بازیافت مواد آسان تر می گردد. از زباله های تر می توان در تولید (کود آلی) کمپوست و از زباله های خشک برای تولید مجدد بسیاری از محصولات استفاده کرد.
زباله های تر شامل پسماندهای غذا (برنج، انواع گوشت، حبوبات، پوست تخم مرغ، استخوان)،  میوه ها و سبزی ها، ضایعات باغبانی وحیوانی، تفاله چای یا قهوه، دستمال کاغذی، دستمال توالت، چای کیسه ای، کاغذ های پوستی، گلها و گیاهان و ... می باشد
همه این موارد را در یک کیسه زباله ریخته، درب آن را بسته و در مخازن ویژه زباله تر (مخازن سیاه رنگ) قرار دهید.


زباله های خشک شامل انواع پلاستیک ها، شیشه، فلزات، کاغذ و مقوا، نان خشک، و... می باشد.

برای جمع آوری این دسته از زباله ها مراحل زیر را طی نمایید:

استفاده از یک سبد عنوان جایگاه تفکیک زباله های خشک در گوشه ای از آشپزخانه(توضیح: شما می توانید هر نوع محفظه یا جعبه ای را که دیگر در خانه قابل استفاده نیست برای این کار بکار برید. فقط کافی است نگاهی به اطراف خانه انداخته و خلاقیت به خرج دهید)
استفاده از سه کیسه مخصوص پسماند های خشک، چند عدد گیره بند رخت، و سه برگ کاغذ نوشته شده با عبارات "پلاستیک"، "کاغذ و مقوا"  و " شیشه" ، و ایجاد سه بخش مجزا توسط لوازم مذکور در سبد (محفظه) مربوط
ترغیب اعضای خانواده به تفکیک زباله های خشک با استفاده از مخزن بازیافتی ابداعی خودتان
تحویل زباله های جمع آوری شده به غرفه های بازیافت پسماندهای خشک (چنانچه در محله شما تعبیه شده باشند)

 

 

 

آخرین اخبار

  • 1
  • 2

معرفی زیر مجموعه ها

  شرکت سالم شهر
  موسسه خیریه بناهای ماندگار
  نشریه کرمان شهر

 

معرفی معاون